chocolate chip cookies

... var en favorit när jag gick i gymnasiet. Jag bakade titt som tätt efter att ha bott i USA ett år (i McMinnville, OR). I dag hade vår praktikant med sig en sats hembakade ccc. Jag satte i mig två, men ska be om en tredje...

Här är hennes recept

2 cups vetemjöl (ca 5 dl)

½ tsk bikarbonat

½ tsk salt

3/4 cup smält smör (ca 150 gram osmält)

1 cup brunt farinsocker (ca 2½dl)

½ cup socker (1 1/4 dl)

1 tsk vaniljsocker

1 ägg

1 äggula

3-4 dl hackad choklad

Sätt på ugnen på 175 grader.


Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål och ställ åt sidan.

Smält smöret på låg värme (det ska inte koka!) och blanda det sedan med farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lätt och fluffigt.

Tillsätt mjölblandningen och rör ihop (men rör inte för länge).

Blanda i den hackade chokladen.

Klicka ut kakdegen i små högar på en plåt med bakplåtspapper. Sprid ut klickarna ordentligt, de växer mycket i ugnen.

Grädda ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och flytta sedan över dem till ett ugnsgaller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback